Multilateral Handel System Pdf


Multilaterala handelsfacilitet - MTF. What är en multilateral handelsfacilitet - MTF. A multilaterala handelsfacilitet MTF är ett handelssystem som underlättar utbyte av finansiella instrument mellan flera parter Multilaterala handelsfaciliteter gör det möjligt för berättigade kontraktsaktörer att samla och överföra olika värdepapper, Speciellt instrument som kanske inte har en officiell marknad Dessa anläggningar är ofta elektroniska system som styrs av godkända marknadsoperatörer eller större investeringsbanker. Traders skickar vanligtvis beställningar elektroniskt, där en matchande mjukvaru-motor används för att koppla köpare till säljare. BREAKNING NER Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities erbjuder detaljhandelsinvesterare och värdepappersföretag ett alternativt möte för handel på formella utbyten Dessutom har MTF mindre restriktioner kring tillgången av finansiella instrument för handel, vilket gör att deltagarna kan utbyta mer exotiska tillgångar. WORLD TRADE ORGANIZATION. THE WTO I korthet del 1 Det multilaterala handelssystemet förflutna, nutid och framtid. Världshandelsorganisationen bildades 1995 En av de yngsta av de internationella organisationerna är WTO som efterträdare till GATT-avtalet som grundades i kölvattnet Under andra världskriget. Så medan WTO fortfarande är ung är det multilaterala handelssystemet som ursprungligen inrättades under GATT över 50 år gammalt. De senaste 50 åren har sett en exceptionell tillväxt i världshandeln. Merchandisexporten ökade i genomsnitt med 6 år Den totala handeln 2000 var 22 gånger GATT 1950, och WTO har hjälpt till att skapa ett starkt och välmående handelssystem som bidrar till oförutsedd tillväxt. Systemet utvecklades genom en rad handelsförhandlingar eller rundor som hölls under GATT De första rundorna behandlades huvudsakligen med tullsänkningar men senare ingick förhandlingar andra områden som antidumpning och icke-tariffära åtgärder. Den sista omgången 1986-1994 Uruguayrundan ledde till att E WTO: s skapande. Förhandlingarna slutade inte där Några fortsatte efter Uruguayrundans slut I februari 1997 nåddes en överenskommelse om teletjänster, där 69 regeringar kom överens om omfattande liberaliseringsåtgärder som gick utöver vad som var överens om i Uruguayrundan. Under samma år avslutade 40 regeringar framgångsrikt förhandlingar om tullfri handel med informationsteknologiprodukter och 70 medlemmar ingick en finansiell överenskommelse om mer än 95 av handeln med bank-, försäkrings-, värdepappers - och finansiell information. År 2000 inleddes nya samtal på Jordbruk och tjänster Dessa har nu införlivats i en bredare agenda som lanserades vid WTO: s fjärde ministerkonferens i Doha i november 2001. Arbetsprogrammet, DDA: s utvecklingsagenda, lägger till förhandlingar och annat arbete med icke-jordbruksavgifter, handel och Miljö, WTO-regler som antidumpning och subventioner, investeringar, konkurrenspolitik, handelsfacilitet, transparens Y i offentlig upphandling, immateriell äganderätt och en rad frågor som utvecklingsländerna tar upp som svårigheter de står inför för att genomföra de nuvarande WTO-avtalen. Fristen för förhandlingarna är den 1 januari 2005. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTÅENDE WTO-BESTÄMMELSER Handelsprinciper WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är rättsliga texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, livsmedelshygieniska bestämmelser, immateriella rättigheter och Mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för sidnavigering öppnas här om du Aktivera JavaScript i din webbläsare.1 Mestbegunstigade nation MFN behandlar andra människor lika under WTO Avtal kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner. Ge någon en särskild fördel, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter, och du måste göra samma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip kallas mest gynnad nation MFN-behandling se rutan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor som reglerar handel med varor MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS Artikel 2 och avtalet om handel - Närstående aspekter av immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen hanteras något olika i varje avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna Till exempel kan länder skapa en fri Handelsavtal som endast gäller varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till Ir marknader eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses vara oskäliga från specifika länder och i tjänster är länder tillåtet att diskriminera under begränsade omständigheter men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta förhållanden i allmänhet innebär MFN att Varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerad och lokalt Producerade varor bör behandlas lika mycket åtminstone efter det att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling ger andra samma behandling som en s Egna medborgare finns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, även om onc E igen hanteras principen något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast när en produkt, tjänst eller objekt av immateriell egendom har gått in på marknaden. Därför är tull vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalt Producerade produkter debiteras inte en likvärdig skatt. Fria handeln gradvis genom förhandlingar uppifrån. Löser handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller avgifter och åtgärder som importförbud eller kvoter som begränsar Mängder selektivt Från tid till annan har även andra frågor som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha-utvecklingsagendan, är nu igång Först fokuserade dessa på att sänka tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna var industriemängden i mitten av 1990-talet Ries tullsatserna på industrivaror hade stadigt sjunkit till mindre än 4. Men vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att omfatta icke-tariffära handelshinder och till de nya områden som tjänster och immateriella rättigheter. Upplåning av marknader kan vara fördelaktigt, Men det kräver också anpassning. WTO-avtalen tillåter länder att gradvis införa förändringar genom gradvis liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Redovisning genom bindande och öppenhet bakåt. Ibland kan det vara lika lovande att inte uppnå handelshinder Viktigt som att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök av Regeringar för att göra affärsmiljön stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade Bindningar. Andel av avgifter bundna före och efter 1986-94 samtal. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o N-dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, särskilt genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skador som orsakats av orättvisa Handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det är undertecknat av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar Enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva arvar de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonomt handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser Ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Den nuvarande utvecklingsagendan i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det Bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftiga avskräckande illojala metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande S lika. Men det finns några undantag.

Comments

Popular Posts